Begin hierboven uw zoekopdracht te typen en druk op Return om te zoeken.

Max Verstappen pakt pole in Monza voor Italiaanse GP 2025, McLaren er vlak achter

Max Verstappen pakt pole in Monza voor Italiaanse GP 2025, McLaren er vlak achter
Sport
0 Reacties

Max Verstappen pakt pole in Monza voor Italiaanse GP 2025, McLaren er vlak achter

Verstappen zet de toon op Monza

Max Verstappen heeft de pole position gepakt voor de Italiaanse Grand Prix van 2025 met een strakke 1:18,792. Het verschil? Flinterdun. Lando Norris kwam 0,077 seconde tekort (1:18,869) en Oscar Piastri tikte aan op 1:18,982. Red Bull versus McLaren dus, precies wat je wil op de Tempel van Snelheid.

Ferrari moest het doen met P4: Charles Leclerc klokte 1:19,007. De tifosi wilden een rode auto op pole, zeker na zijn zege vorig jaar, maar de laatste tienden waren buiten bereik. Toch staat Leclerc ideaal gepositioneerd om mee te vechten in de slipstream naar de eerste chicane.

Lewis Hamilton kwalificeerde als vijfde, maar vertrekt zondag als tiende door een gridstraf van vijf plaatsen na een gele-vlag-overtreding in Zandvoort. Dat duwt George Russell een plekje naar voren (oorspronkelijk P6), terwijl rookie Kimi Antonelli voor Mercedes knap in de top-10 bleef met P7. Gabriel Bortoleto maakte indruk met P8 voor Sauber, Fernando Alonso pakte P9 voor Aston Martin en Yuki Tsunoda sloot de top-10 af in de Red Bull.

Bij Alpine koos men voor een verse krachtbron: Pierre Gasly start vanuit de pitstraat. Aangezien hij slechts 19e kwalificeerde, is de strategische schade beperkt en krijgt het team vrijheid om de afstelling te tweaken. Isack Hadjar, 16e in de kwalificatie, hintte op nieuwe componenten bij Racing Bulls, al was dat tijdens de kwalificatie nog niet officieel bevestigd.

De kwalificatie zelf was typisch Monza: enorme snelheden, minimale vleugelstand en het eeuwige gevecht om een goede tow. In Q2 balanceerde Norris op het randje van uitschakeling, maar zijn laatste run was raak. In Q3 draaide het om één echt schone ronde. Verstappen vond die, met sterke sectoren over de kerbs in de Rettifilo en Roggia en genoeg tractie uit de langzame bochten. McLaren zat er kort achter, maar miste nét dat kleine beetje balans in de remzones op het moment dat het moest.

Voor de startopstelling is één verschuiving relevant in de top-10: Hamiltons straf. Daarmee ziet de voorlopige voorkant van de grid er zo uit:

  1. P1 – Verstappen (Red Bull)
  2. P2 – Norris (McLaren)
  3. P3 – Piastri (McLaren)
  4. P4 – Leclerc (Ferrari)
  5. P5 – Russell (Mercedes)
  6. P6 – Antonelli (Mercedes)
  7. P7 – Bortoleto (Sauber)
  8. P8 – Alonso (Aston Martin)
  9. P9 – Tsunoda (Red Bull)
  10. P10 – Hamilton (Mercedes, na gridstraf)

Strategie, start en titelrace: wat staat er op het spel

Monza is 5,793 kilometer lang, 53 rondes, totaal 306,72 kilometer. Het is een low-downforce circuit waar topsnelheid en remstabiliteit alles bepalen. De openingsfase is cruciaal: de aanloop naar de Variante del Rettifilo is lang, de remzone hard, en wie aan de binnenkant zit, heeft vaak het voordeel. Verwacht dat Norris en Piastri meteen druk zetten. Leclerc, op P4, kan daarvan profiteren met de slipstream.

Strategisch gezien is track position koning. Als het droog en stabiel blijft, ligt een éénstopper voor de hand: starten op medium, door naar hard. De pitstoptijd kost hier ruim twintig seconden, dus te vroeg stoppen zonder vrije lucht kan je race maken of breken. De undercut werkt alleen als je niet in een DRS-trein belandt; anders raak je nauwelijks langs een auto met vergelijkbare topsnelheid. Safety Cars komen hier niet zelden voorbij door de krappe chicanes en hoge snelheden, dus teams houden een late stop of een gratis wissel in het achterhoofd.

Voor Red Bull is de opdracht helder: controle aan kop, slipstream afbreken, en de banden in het juiste venster houden. McLaren heeft twee auto’s direct achter de leider en kan met een gesplitste strategie spelen: één auto vroeg naar hard voor de undercut, de ander langer doorrijden en mikken op een Safety Car. Ferrari zal Leclerc waarschijnlijk op clean air mikken. Zijn uit- en in-laps zijn doorgaans sterk hier, en met de steun van de fans neemt hij meer risico in de remzones dan gemiddeld.

Hamilton moet vanuit P10 een inhaalrace rijden. Dat kan in Monza, maar alleen als hij snel uit de vuile lucht komt voor de eerste stops. Russell heeft een betere uitgangspositie en kan zich vastbijten in de gevechten net achter het podium. Antonelli deed precies wat Mercedes nodig had: solide in de top-10, foutloos, en met marge om te leren in verkeer. Bortoleto is dé outsider. P8 op pure snelheid in een Sauber is klasse; punten zijn haalbaar als hij wegblijft van de chaos in ronde één en zijn rempunten strak houdt.

Alonso vanuit P9 blijft gevaarlijk op racepace. Hij managet banden als geen ander en kiest vaak de pitwindow waar anderen niet kijken. Tsunoda, tiende, heeft de snelheid op het rechte stuk maar moet oppassen voor bandenslijtage in de uit-accel van de chicanes. Gasly, startend uit de pitlane, kan agressief zijn met afstelling en bandenkeuze: als er een Safety Car valt op het juiste moment, schuift hij zo een handvol plaatsen op.

En dan de titelstrijd. Piastri leidt met 309 punten, Norris volgt met 275 en Verstappen staat op 205. Negen races te gaan, een gat dat groot lijkt, maar Monza kan een slinger geven aan het momentum. Als Verstappen wint en McLaren verdeeld finisht, schuift het klassement meteen in. Interessant om te volgen: hoe hard verdedigt Norris tegen Piastri aan het begin, en hoeveel risico neemt Piastri met zijn voorsprong? Teamorders zijn een lastig onderwerp, maar met twee wagens op het podium is McLaren hoe dan ook spekkoper.

Wat mag je zondag verwachten? Veel DRS-tactiek, veel remduels in Rettifilo en Roggia, en weinig marge voor foutjes over de kerbs. Track limits en het ontwijken van vleugelbeschadiging in de chicanes zijn net zo belangrijk als pure snelheid. De basis ligt er: Red Bull op pole, McLaren in de achtervolging, Ferrari klaar om te prikken. Alles wijst op een race die je tot de laatste ronde wil blijven volgen.

Schrijf een reactie